Virtuālā realitāte, uzvara vai izgāšanās?

KA-CHOW, Forumieši!

Pēdējā laikā skatos uz aktivitāti VR tirgū. Parādās daudz jaunu spēļu. Katrs ķīnietis cenšās izveidot savu unikālo un visiem vajadzīgo VR kastīti, kura ir aprīkota ar dzīvībai un izklaidei nepieciešamām fīčām, kā, piemēram, varbūt… magnēts… siksniņa…? Pamatā viņi visi ir tik atšķirīgi, ka pat var sajaukt.
Kā jau sapratāt, esmu visai skeptisks par šo virzienu. Tam man ir vairāki pamatojumi un pārliecinājumi saistīti ar manu daļēji professionālo skatījumu un mans viedoklis ir balstīts uz acimredzamiem datiem un rādītajiem. Kā arī uzreiz pieminēšu, ka šīs raksts atrodās sadaļā “Spēles” un viss, ko es saku attiecās tikai un vienīgi uz spēlem. Ir jomas, kurās VR ir potenciāls. Tās ir gan izklaides industrija, gan māksalas industrija, gan mācību joma. Bet konkrēti visvairāk reklamētājā un apspriestajā spēļu industrijā VR tuvākājā laikā neatradīs sev vietu. Kā arī runāju par tīru VR, kas prasīs tikai datoru, brilles un nekādus citus ieguldījumus. (Protams no gratktora arī var uztaisīt sportcar, bet vajag nopirkt visas sportcar detaļas)

Beidzot šo garo ievadu pāreju pie savu argumentu izklāstes.
Tā nav pirmā reize, kad VR cenšās papildināt mūsu gaming pieredzi. Atceros, kad biju spēlējis pirmo Tomb Rider uz Play Station žurnālā Игромир izlasiju par burvīgām brillēm, kuras sver nieka 800g un teleportēs spēlētaju ekrānā. Protams, tāds device netika piedāvāts par sakarīgu cenu, jo maksāja divreiz vairāk par pašu konsoli un nespēja rādīt pat pusi no izšķirtspējas, kas bija spēlēs. Device izgāzās, jo bija realizēts šausmīgi, par sliktu cenu un pieprasījuma pēc tā nebija, jo nebija spēļu, kas orientējas uz šo tehnoloģiju.

Mūsdienās startup, kas saistīts ar šo inovāciju parādās katru mēnesi, un katrs no viņiem grib ieviest kaut ko īpašu. Protams katram ekonomiski agresīvam ķīnietim vajag savu Google Glass variāciju, bet es runāju par tā saucāmajiem “neatkarīgajiem izstrādātājiem”, kas veido kickstarterā rakstu par savu produktu un lūdz miljonus saviem diviem ekrāniņiem ar lēcām un siksniņu visās iespējamās krāsu variācijās. Ko lai saka, var jau redzēt, ka 90% no tiem izgāžās jau tajā brīdī, kad sāk prasīt naudu. Cilvēkiem negribās katru mēnesi maksāt par tukšiem solījumiem. 4k uz katru aci, 120fps un ofcourse, diršana par to, ka pasaule tiks apgriezta un mēs izstradāsim superīgāko spēli, kas tiek orientēta uz VR platformu. Rezultātā, ja startups tiek cauri finanšu vākšanai, tad iznāk Oculus klons un VR DateSim ar MMD modelēm. Vai par tādu VR mēs sapņojam?

Un te tiešām jasāk minēt. Par ko mēs sapņojam? Kāpēc mēs tik ļoti gribam to VR, bet neskatoties uz to, ka mēs visi vēlamies šīs brillītes, mēs negribam to, kas tagad tiek piedāvāts. Viss ir samērā vienkārši, mēs no VR nesaņemam to, ko vēlamies. Mums piedāvā spēlītes, kur mēs varam stāvēt uz vietas un šaut pa 480x360 zemu poligonu zombijiem, bet cilvēki grib pilnvērtīgu šūteri Gun Gale. Mums piedāva step by step RPG ar kustēšanos pa lauciņiem un kaušanos pēc kārtas, bet mēs gribam to, īsto, mūsejo MMORPG ar atvērto pasauli, kaušanas sistēmu un bez galvenā Quest, kurš no mmorpg uztaisa singleplayer spēlīti.

Mūsu pieprasījumi ir nerializējami un vēsture pierāda to. VR tīri fiziski nespēs mūs apmierināt. Vienīgais, ko mēs no viņa varam saņemt ir jauna mēdiju variācija. T.i. VR filmas, kurās jūs esat daļa no notikušā, kurā Jūs izjūtat, ka esat epicentrā, nevis aiz ekrāna. Toties, no spēļu industrijas VR mums piedāva pārāk maz no pieprasītā, tāpēc tas izgāzīsies kā jauns gaming experience.

Ko es varu piedāvāt, kā alternatīvu? Nu, protams, sūdzēties var visi. Mans piedāvājums ir visai vinkāršs - skatīties uz papildinātas realitātes tehnoloģinām. Te gan man ir vairāki argumenti “par”.
Vismaz viens papildinātas realitātes, šajā forumā zināms projekts, ir bijis tik veiksmīgs, ka to sāka spēlēt visā pasaulē pirms oficiālas relīzēs. Daudzi jau saprata, es runāju par Pokemon GO. Un tagad iedomājieties, ka tas notiek ne telefonā, bet brillēs un ne podziņu pavādībā, bet balss kontrolē ar episkiem kliedzieniem. Noņēmam Pokemonus, pieliekam pūķus, mobus un PVP ar hp un manu un saņemam pilnībā strādājošu pilnas iedziļināšanas MMORPG.

Galvenais arguments PRET papildināto realitāti vienmēr ir Drošība. (nākamo teikumu variet lasīt jebkurā tonī, bet es iesaku ironiski sarkastiskā) Cilveki būs neuzmanīgi un viņus notrieks mašīna! Cilvēki neatšķirs realitāti no spēles!
Atbildēšu īsi. Nē, jo neuzmanīgi būs tikai idioti un tos par cilvekiem īsti neuzskatu, un, nē, jo papildināta realitāte ir tā pati realitāte ar papildinājumiem. Gribi atšķirt viņas? Novelc brilles, papildinājumi pazudīs.
Bet tas jau vairs nav par VR. Par Augmented reality varat palasit internetā (Šobrīt uz šo tēmē Apple) vai arī pagaidīt, kamēr man sagribēsies izstāstīt How it works.

Ja piekrītat manam skatijumam uz VR, spied sirsniņu un dalies soc. tīklos.

3 Likes

P.S. @trust_level_2 , pieņēmu jebkādus labojumus tagu un gramatikas ziņā.

1 Like

Šobrīd tehnoloģija neatrodas tādā līmenī kādā mums to vajadzētu. Tas attiecas gan uz virtuālo realitāti, gan papildināto realitāti. Tajā pašā laikā es nevaru noliegt to, ka šajās jomās ir sperti visai lieli soļi. Salīdzinājumā ar to kas bijis iepriekš, šīs ierīces jau ir lietojamas un ar patērētājam pieņemamām cenām.

Pēc pāris šo ierīču paaudzēm es varētu kļūt ieinteresēts. Visvairāk mani fascinē papildinātās realitātes ideja. Būtu visai aizraujoši ieraudzīt kaut ko tādu dzīvē. Šobrīd šajā jomā pati karstākā ierīce varētu būt Microsoft HoloLens. Kura ir visnotaļ interesanta, taču tā pat piedāvātās funkcijas un pielietojumi nav pārāk izvērsti. Vēlos redzēt, kas notiks ar papildināto realitāti pēc pāris ierīču paaudzēm.

Jau biju paspējis piemirst par “Spēļu pasaule” žurnāla eksistenci.

Ja runājam par spēlēm, tad jā pašlaik VR ir embriona mēneša stadijā, pēc idejas tehnoloģija ir, lūdzu, jā viņa nav ideāla, bet tikpat labi ja atskatāmies uz 80 gadu konsolēm un mūsdienās - tehnoloģija tīk attīstīties, ja tai protams ir vecais labais pieprasījums. Šajā jomā viscītīgāk protams pastrādājuši SONY, piedāvājot pilno VR komplektu (konsole+VR+viss nepieciešamais) pa summu, kādu minimums vajag lai varētu izmantot, jaudīgi dzelži umtl., to pašu VIVE vai OCULUS.
Nākamais jautājums slēpjas spēļu izstrādātājos - jautājums, kur problēma, lūk tehnoloģija, ņemat un bliežat augšā - taču tehnoloģija jauna, izstrādātāji paši vēl nezin, kasīdami kaut ko, kā lai pielāgo tehnoloģiju, cita lieta tradicionāls FPS kur rupji runājot ir X,Y,Z ass, jebkuras citas spēles, un mehānika jau izsenis zināma, taču šeit pilnīgi cita dziesma. Un vēl pieskaitam ražošanas izmaksas - tā ar sanāk, nezināšana kā to visu izmantot attiecīgi, jo pastaigu simulatori ir viens, un to visu sataisīt pasākums dārgs, atliek vien pašiem tehnoloģiju autoriem apmaksāt šīs spēles, lai uzturētu savu tehnoloģiju, kas atkal visdrīzāk ir nerentabli. Spēļu maz, rodas mazāk gribētāju iztērēt savu naudu par pagarinātajām demo versijām, rodas ne-pieprasījums, tehnoloģija stāv dīgstāve - sanāk viens liels noburts aplis, kuru salauzt var tikai tehnoloģiju giganti, jo patērētājs vairumā, nebūs ieinteresēts nopirkt 400$ (nerunājam par OCULUS/VIVE) ķiveri un nolikt to plauktā.

Pie tam ir viens cits moments, lai ko negvelztu, ja pie PC/konsoles vari stundām sēdēt, šo uzparikti tavas acis izturēs maksimums 40min, un tad jau gribēs sprāgt ārā. Ko var gribēt, kad tev praktiski ar lampiņu spīdina acīs, gluži kā pie ārsta.

Tikmēr Microsoft , viltīgie amīši, taisa savu HoloLens, kurš visā visumā izskatās krietni interesantāk.Ja jau šādi develop brīnumi rodas (video zemāk). Galvenais lai nesanāk kā ar google glass.

1 Like

Cerēsim, ka ažiotāža un lielo kompāniju centieni spēs iznest VR ārā no apburtā loka. Pagaidām stiprākais produkts reāli ir SONY, jo prasa viss mazākos patērētāja ieguldījumus, it īpaši, ja tu jau esi iegādājies ps4.

Pie platformas cilvēkus visvairāk piesaista spēles. Tam apliecinājums, piemēram, ir Nintendo. Spēļu izveidei savukārt vajadzīgs pieprasījums, kurš priekš VR ir gaužām zems, salīdzinājumā ar tradicionālajām platformām. Lai izaudzētu VR tirgu būs vajadzīga veiksme vai arī lieli finansiāli ieguldījumi. Ejot laikam, situācijai teorētiski vajadzētu uzlaboties, izmaskas kritīsies, kvalitāte uzlabosies, ja VR uzreiz nenosprāgs. :smiley:

Principā, viņš jau uz robežas ir, domāja, ja tuvākajā pusgadā nelabosies, tad būs izgāšanās, jo tie paši pS4PRO ir labi pārdevušies, tikai pateicoties, ka cilvēki vēlas izmēģināt VR, taču, ja drīzuma nekas netiks piedāvāts…

Te jācer uz paša Sony gādīgo roku un dziļo kabatu.

Tas nav tas vr, ko gribam. Tik un tā kaut arī acīm rādīsies spēles attēls, ķermenis jutīsies šajā pasaulē. Īstajam VR ir jābūt sapņa veidā, kā SAO un tas kas spēs šo radīt momentāli kļūs par miljardieri, jo kas gan negribētu darīt un piedzīvot patiesi aizraujošus piedzīvojumus, tikt laukā no šīs pasaules? Šī tehnoloģija tagad tiek attīstīta Vācijā (https://www.ini.rub.de) un pamazām šis projekts realizējas