The Quiet Year - "nestandarta" TTRPG

Meklējot un mēģinot jaunus TTRPG (tabletop roleplaying game, vispopulārākie piemēri D&D un Pathfinder, ja šī abreviatūra jums kaut kādā veidā ir sveša,) gadījās, ka kāds uzdāvināja The Quiet Year PDFu. Kā sakritība(?), tieši tajā brīdī klausījos ttrpg podkāstu, kurā šī spēle tika spēlēta, tādēļ diezgan entuziastiski piedabūju visus, kurus vien varēju, iemēģināt šo spēli arī uz savas ādas.

Tiem, kas pieraduši pie ‘tipiskām’ (D&D, Pathfinder, Cyberpunk, utt.) ttrpg spēlēm (kā man), no sākuma varētu būt pagrūti piešauties pie galvenā vibe jo šajā spēlē tu nespēlē kā ‘tēls’, bet gan kā ‘komūna’. Īsumā: kartes zīmēšanas, komūnas simulācijas spēle. Kā sava veida SimCity.

The Quiet Year ir salīdzinoši īsa (viens playthrough aizņems jums kādas 3-4h) spēle, kuras gaitā viena noteikta cilvēku grupa (komūna? apvienība? 60-80 cilvēku liels kolektīvs) iziet cauri veselam kalendārajam gadam - no pavasara līdz ziemai - kādā jaunā, iepriekš tiem nepazīstama teritorijā. Spēles gaitā šī teritorija tiek izpētīta un tiek veidota tās ‘karte’ - visu spēlētāju kolaboratīvs zīmējums, kurā katrs spēlētājs attēlo notikumus, lokācijas, utt.


Attēlā (vienas spēles sesijas gala rezultāts): war. war never changes.

Spēle notiek tā: Kā galvenā ‘mehānika’ tiek izmantota kāršu kava. Katrs kavas simboliņš ir savs gadalaiks- , :heart: ir pavasaris, :diamonds: ir vasara, :clubs: ir rudens un :spades: ir ziema. Sava gājiena laikā spēlētājs izvelk vienu nejaušu attiecīgā gadalaika kārti un nolasa tai atbilstošo scenāriju. Katrai kārtij parasti ir divu veidu scenāriji: labs un ne tik labs. Viena kārts/viens gājiens - viena spēles ‘nedēļa’.

Pēc scenārija izvēles un atrisināšanas, spēlētājs var atklāt ko jaunu, uzsākt kādu projektu vai veidot diskusiju.

Neiegrimstot dziļās detaļās, ‘atklāšana’ ir iespēja uz kartes izvietot kaut ko jaunu, kas (ideālajā variantā) iekļaujas eksistējošajā naratīvā/pasaulē. Piemēram, grābjot čiekurus, lai varētu uzcelt teltis, kāds jaunietis paklūp un atklāj kādas alas ieeju. Uz kartes iezīmējam alas atrašanās vietu, un tagad mums ir pieejama ala, kuru citi spēlētāji var tālāk apspēlēt.

Projekta uzsākšana:
Aktīvais spēlētājs izvēlas kādu konkrētu situāciju un izlemj, kā komūna šo situāciju atrisinās (un cik ilgi). Piemēram, cilvēki ir ziņkārīgi par šo nupat atrasto alu vēlas izpētīt - varbūt tajā ir kas interesants? Viņi izlemj nolaisties alā un veltīt nedēļu tās izpētei. Pēc šīs nedēļas cilvēks, kas uzsācis šo projektu apraksta, kā šis projekts beidzās un attēlo tās rezultātu kartē. Varbūt alā uz sienas tika atrasti zīmējumi ar mistiskām norādēm? Varbūt alā dzīvo milzu tārpi, kas ir ļoti barojoši, neskatoties uz to, cik tie ir neglīti (lūdzu nejautājiet, kā tas tika atklāts).

Diskusija:
Aktīvais spēlētājs vai nu veic paziņojumu vai uzstāda jautājumu. Paziņojuma gadījumā aktīvais spēlētājs pasaka 1-2 teikumus garu vēstījumu komūnai, kura, spēlētāju rindas kārtībā, arī atbild ar 1-2 teikumiem, izsakot savu viedokli par konkrēto vēstījumu. Diskusijas beigas!
Jautājuma gadījumā tiek izvirzīts jautājums (wow, es zinu,) uz ko tieši tādā pašā veidā atbild komūna. Šoreiz, kad visi ir izteikuši savu viedokli, jautājuma uzdevējs drīkst pateikt gala vārdu.
Ko lai mēs darām ar alā atrastajām norādēm? Kāda komūnas daļa vēlas sekot šīm norādēm un redzēt, kur tās ved. Citi komūnas biedri uzskata, ka šie zīmējumi ir senseni un, pat ja tie kaut kad ko nozīmēja, ir pagājis pārāk ilgs laiks, lai būtu vērts tos ņemt vērā. Gala rezultātā tiek izlemts, ka izpētīsim alas vēl dziļāk, lai redzētu, vai iespējams atrast vēl kaut ko.


RIP!

Pavasaris ir jauks un auklējošs. Vasara ir silta un dāsna. Rudens ar sevi nes grūtības un ziema…

Atcerieties, ka es jums teicu, ka tiek izvilktas nejaušas kārtis, kuras nosaka, kas notiks konkrētajā nedēļā? Mjā, kad pienāk ziema, jebkurā brīdī var tikt izvilkta kārts, kas norāda, ka- ak vai- mums pienācis gals. Atnāk Ziemas Gani, kas nogalina visu komūnu neskatoties uz to, ko tā ir panākusi (vai nav panākusi) šī gada laikā. Tas var būt pēc piecām ziemas nedēļām, tas var būt jau pirmajā! Spēle beidzas un mums paliek tikai mūsu skumjas… un šī karte ko mēs uzzīmējām. Hehe.

Ir vēl daudzas mazas lietas, kam jāseko līdzās (resursi vai to trūkums, komūnas saliedētība, projektu rezultātā radušās jaunas iespējas vai problēmas utt.), bet neatvemšu visu noteikumu PDFu. Galvenā spēles doma nav uķi-puķi auklēt savu cilvēku grupiņu un apčubināt viņus, bet gan veidot interesantu stāstu - ar visām problēmām, panākumien, nāvēm un jaunatklājumiem, kas pienākas, lai attiecīgajā brīdī notiekošā situācija būtu aizraujoša. Ja visiem viss izdodas, tad rodas tāda pliekana sajūta. Nav krīzes, nav drāmas, nav nekā, kas tev liktu tiešām iejusties komūnas biedru ādā un vēlēties turpināt radīt jaunas mājas.

Podkāsts, ko klausos, šo spēli izmantoja kā wordbuilding iespēju savai nākamajai D&D spēlei, jo spēles beigās jums ir vesela maza pasaule ar savu vēsturi un visu pārējo. Abas sesijas ko es veicu testa grupās - vienu dzīvē otru caur internetu - krasi atšķīrās viena no otras ar to, cik ļoti cilvēki bija gatavi spēlēties viens ar otra piedāvātajām lietām (vai veidot paši savu stāsta līniju, kurai sekot), kādas bija beigas, kas piemeklēja konkrēto komūnu (viena sevi iznīcināja ar karu un otra neizturēja ziemas ledusaukstos vējus pēc tam, kad dabas katastrofa izpostīja viņu izveidoto apmetni). Spēle paredzēta spēlēšanai klātienē, bet ir iespējams to novadīt arī caur internetu izmantojot dažādus rīkus.


Secinājums tāds, ka pēc šīs spēles spēlēšanas sagribējās atrast vēl kādu spēli, kas nepaļaujas klasiskajam TTRPG stilam*: izveido cilvēciņu un tad dauzi lietas metot attiecīgos kauliņus. Ja tev negribas gatavot savas stāstu kampaņas, ja tev negribas lielu atbildību par to, vai viss notiek pēc noteikumiem, ja tev gribas izbēgt no DM/GM slazda, jo neviens cits, sasodīts, negrib būt DM!!!, ja tev gribas kaut ko, kas ir ātrs un viegls (nu, 3-4h garš pasākums), patiešām iesaku izmēģināt.

*Šobrīd gan skatos uz Marvel Multiverse RPG un svārstos, vai varēšu pielauzt kādu to ar mani kopā uzspēlēt. No pirmā skata jancīga sistēma. Viņu klasiskais statu bloks ir saukts MARVEL (Might, Agility, Resilience, Vigilance, Ego, Logic), un man tas šķiet smieklīgi.

Ja būsiet pietiekami jauki, varu jums nosūtīt PDFu caur DM, kaut gan nu nav tā spēlīte tik dārga. €6,86 un viņi pat piedāvā 30% atlaidi, ja jūties dotajā brīdī patiesi naudas vājiņš.

Plds like&subscribe lai redzētu nākotnes tekstu blāķus par citām spēlēm

7 Likes

Šis izklausās ļoti interesanti :kawaii_potato:

4 Likes

Bet ja es gribu lai manai komūnai viss ir labi? Es negribu drāmu un nāvi es gribu uz barteru balstītu cottagecore utopiju kur lielākais konflikts ir ikgadējaus kūku cepšanas konkurss

Bet nu izklausās baaigi interesanti.

3 Likes

Gada beigās jūs visi mirsiet…

…Bet jums būs puncītī kūciņas. :kawaii_potato: Atzīšu, nav slikti. Aiziet. Kad notiks sesija?

4 Likes

Man gribētos klātienes versiju potenciāli. Bet nu esmu uz ttrpg uz jūs, nav sanācis neko no viņām mēģināt

3 Likes

Interesanti gan. Tiešām riktīgi īss spēles sesijas garums. Varētu būt ļoti parocīga spēle priekš ašas sesijas.

Cik manu, šai te spēlei ir pārveidota bezmaksas versija The Deep Forest, kas koncentrējas uz monstrosity un dekolonizāciju, lai arī ko tas nozīmētu. :D The Deep Forest - Buried Without Ceremony

Hmm, zināju par The Deep Forest, bet tā kā veikalā to neredzēju, par to daudz nedomāju. Laiks izmēģināt arī to un salīdzināt. :thinking:Ja jau bezmaksas.

Ahā. Tiem, kas nākošnedēļ dodas uz Wintercon, varu piedāvāt novadīt sesiju vienā no abām dienām, ja esat gatavi pavadīt 3-4h kādā klusākā stūrī (jo man, piemēram, dažas no uz skatuves notiekošajām lietām neinteresē). Vienu dienu spēlēšu ar savu grupu, vienu dienu varu paņemt 2-3 cilvēkus un kopīgi pazīmēt uz papīra. Konkrētās dienas atkarīgas no cilvēku pieejamības šeit.

Šī varētu būt spēle, ko uzkapāt Online Saietā (Ikmēnešu saietos mēs fokusējamies pašlaik uz citu projektu). Domāju, ka var atrast kādu online multiplayer paint? :joy:

Spēlējot online es izmantoju

Tam nevajag pierakstīšanos un vienā ‘sesijā’ iespējams izveidot līdz pat 4 zīmējumiem, starp kuriem var pārslēgties pēc izvēles.


Vienu es izmantoju priekš galvenās kartes, otru priekš resursu menedžmenta, trešo priekš projektu trackošanas un ceturtais bija priekš piezīmēm/aktuāliem tēliem kurus gribējām atcerēties priekš nākotnes kartiņām/scenārijiem.
Katram spēlētājam bija savs layer, uz kā zīmēt, un izmantojām katrs savu krāsu, lai sekotu līdzi, kas ir darījis ko.

Balss čats notika discordā un kārtis izvilkām izmantojot šo rīku, kaut gan ticu, ka varētu tieši šo daļu padarīt kaut kā elegantāku, jo tuvojoties sezonas beigām online kauliņš var atkārtoti vairākas reizes uzmest vienu un to pašu ciparu, līdz beidzot uztrāpa uz tādu, kas vēl nav uzmests.

Roll20 piedāvā The Quiet Year moduli, bet man viņi ne visai patīk un zīmēšanas rīki tur ir nedaudz tizli, tādēļ nebaroju viņus ar savu sūri nopelnīto naudiņu.

Izraudājos man par godu nospēlēt 1 sesiju un, secinājumi:

The Deep Forest uzsākt ir vieglāk, jo nav tik abstrakti koncepti kā ‘spēlē kā komūna’. Spēles sākumā tiek noteiktas grupas ar briesmoņiem un spēles laikā tiek iemiesotas šīs grupas un to vārdā veiktas izvēles. Tas palīdz vieglāk iebraukt galvenajā idejā. Plus, spēlēt kā monstriem ir jautrāk, nekā cilvēkiem.

Spēle pieskaras dekolonizācijas idejai bet tā tikpat labi atsaucas uz to, kādas ir sajūtas pēc tam, kad tauta ir atbrīvojusies no kādas citas tautas okupācijas. Ļauj padomāt, ja ir vēlme būt nedaudz nopietnākam nekā ‘hehe es cītīgi izpētīšu tavu alu ;)’.

The Deep Forest ir praktiski vienāds ar A Quiet Year. Man personiski gan TDF likās interesantāks, jo, kā jau minēju, ar briesmoņiem spēlēties ir interesantāk, nekā ar cilvēkiem. Karti gan nevaru parādīt, kāda sanāca, jo tā neizdzīvoja Neveiklā Elkoņa Lielos Plūdus. Ups!