Eiropas komisija sāk vērsties pret tiešsaistes spēļu valūtu

https://ec.europa.eu/commission/presscorner/detail/en/ip_25_831

Šoreiz @DiviViens man padeva ziņu, ka jāauzcep tēma par to, ka uz miesnieka bluķa ir tikusi Star Stable Entertainment AB ar spēli Star Stable Online. Tieši ar tādām mums labi pazīstamām biznesa praksēm kā:

  • direct appeals to children in the advertisements, urging them to buy, or persuade adults to buy for them, in-game currency or items;
  • the use of pressuring techniques such as ‘purchase through time-limited practices’ to unduly influence children to purchase in-game virtual currency or in-game content;
  • a lack of clear and transparent information, adapted to children, about buying and using in-game virtual currency, leading consumers to spend more than they intend to;
  • failure by the company to ensure that the influencers promoting their products clearly disclose commercial content and do not unduly influence children with their marketing techniques.

Tālāk runa iet par to, ka tiek publicētas vadlīnijas ar mērķi sekmēt cauredzamību un godīgumu tiešsaistes spēļu industrijā.

Key principles for trustworthy online gaming environment

The CPC Network, coordinated by the European Commission, is publishing a set of guidelines today to promote transparency and fairness in the online gaming industry’s use of virtual currencies. The key principles outline the minimum requirements for the purchase and use of virtual currencies, including:

  • clear and transparent pricing and pre-contractual information;
  • avoiding practices hiding the costs of in-game digital content and services, as well as practices forcing consumers to purchase virtual currency;
  • respect of consumers’ right of withdrawal;
  • respecting consumer vulnerabilities, in particular when it comes to children;

The key principles published today address concerns raised by the European Consumer Organisation (BEUC). They will help create a safer, more transparent experience for players. The European Commission will be hosting a workshop where gaming companies operating in the EU will be encouraged to present concrete steps, they will take to implement these key principles. The CPC Network will monitor progress and may take further actions if harmful practices continue.

Daži izgriezumi no vadlīnijām:


Izskatās jau neslikti priekš mums, patērētājiem. Es tik nezinu cik lieli zobi ir tādām vadlīnijām, preses relīzē iet runa par kompāniju mudināšanu stādīt priekšā konkrētus soļus šo vadlīniju ieviešanā. Nav ne jausmas cik lieli zobi ir vārdam “mudināšana” Eiropas līmenī. :D

4 Likes

Cerams visiem mūsu gatcha spēlmaņiem nav aiz kalniem gaišāka nākotne. :D Man it īpaši nepatīk maciņu papildināšanas sistēmas, kurās tu pats nevari izvēlēties konkrētu summu un lai arī ko tu pirktu, tev vienmēr paliks neizmantots spēles valūtas atlikums.

1 Like

Ō! Šitais jau velk uz gaišāku nākotni.

Interesanti vai viņi ierosinās arī valūtu redukciju vienā. Daudzas spēles mēģina apmulsināt lietotājus un saputrot valūtu vērtības lai premium valūtas patēriņš būtu mazāk apdomāts.

Nu nezinu, doma laba, bet parasti viss kur eiropas komisija iebāž savus manikirētos, ekselī pārmocītos pirkstiņus tiek sačakarēts un teorētiskā cūcība tāpat turpina notikt. Case in point- cookie popups.
Kaut kas šeit tiks sagrozīts tā ka mēs beigās kaut kādā veidā vai nu dabūsim cenzūru vai vēl plēsonīgākas naidas raušana metodes.
Neticu ka viņu regulatorās darbības vispār ir spējīgas panākt kaut ko labu parastajam mirstīgajam.

1 Like

Apex Legends lootboxi laikam Beļģijā jau ir disabloti, tā vietā virtuālajās kastēs ir crafting materiāli par ko spēlētāji var atslēgt to skinus, kurus vēlas. Gambling elements ir izskausts, kas ir tikai pozitīvi. Ja vienas valsts valdība spēja to panākt, tad neredzu šķēršļus tam Eiropas līmenī. Latvija viena pati neko nepanāks, jo mūsu tirgus pārāk mazs.

Ierosinātās izmaiņas šeit šķiet pārāk maigas. Bērnus nevajadzētu uzsēdināt uz azartspēļu adatas in general. Bija Youtubā doc par pieaugušiem atkarīgajiem CSGO skinu tirgus azartspēlēs un viņi visi sāka to agrīnos tīņu gados. Valve ir uzaudzinājuši veselu jaunu paaudzi atkarīgo ar savu nolaidību.

2 Likes

Šodien uzgāju vēl.

In a statement, the EU consumer protection group noted: “Consumers – especially children and teenagers who are regular video game users – remain very vulnerable to such manipulative and unfair practices,” welcoming the Commission’s first steps.

The company has one month to respond to the request for information.

Meanwhile, the Commission has issued guidelines on the use of in-game currency in video games, emphasising the need for clarity, respect for withdrawal rights, and avoiding pressure, particularly with vulnerable users such as children.

“Children spend a lot of time online, gaming and interacting on social media. This makes them an attractive target for traders and advertisers,” said Michael McGrath, Commissioner for Justice and Consumer Protection.

“It is crucial to ensure a safe online environment for consumers, particularly children, so they can enjoy gaming without facing unfair practices.”

In the press release, the European Commission clarified that it will “continue to examine these topics in the context of forthcoming consultations on the Digital Fairness Act”.

The Act, currently under development, aims to close gaps in existing rules. Expected in mid-2026, consultations with stakeholders will begin next spring.

1 Like